AKTUALNOŚCI

Obóz Zimowy Capoeira RAIZ - Murzasichle 20-27.01.2018

Zapraszamy na obóz zimowy naszej grupy. Odbędzie się on w malowniczej miejscowości Murzasichle koło Zakopanego, więc w programie oczywiście oprócz treningów (...)

GALERIA

ZOBACZ >



Mestre Bimba

Mestre Bimba Manoel dos Reis Machado znany wszystkim capoeiristas jako Mestre Bimba jest obok Mestre Pastinha największą osobowością w historii capoeira dwudziestego wieku. Wraz
z otwarciem jego pierwszej akademii rozpoczął się nowy okres w historii tej sztuki. Mestre Bimba był twórcą i kreatorem stylu capoeira regional, który dziś jest tak rozpowszechniony na całym świecie. Znaczenie jego jest tak duże ponieważ otworzył pierwszą legalną szkołę capoeira w Brazylii w 1932 roku, dzięki czemu zaczęła ona być uznawana jako część brazylijskiej kultury, a nie tylko walkę przestępców i rzezimieszków. Zapoczątkował on całkiem nowy wizerunek tej sztuki, który urzekł swym pięknem, energią i dynamiką tysiące ludzi na całym świecie. Kolejną rewolucyjna zmianą w capoeira będącą dziełem Mestre Bimba było usystematyzowanie metod jej nauczania poprzez wprowadzenie regularnych treningów samych technik. Wcześniej nauka tej sztuki polegała na obserwacji ruchów wykonywanych przez innych graczy i późniejszych próbach odtworzenia ich bezpośrednio w roda. Mestre Bimba usprawnił jakość wykonywanych technik tworząc sekwencje ruchów zachodzące między dwoma graczami, zawierające przeróżne kopnięcia, uniki oraz techniki zwane cintura desperzada - serie przerzutów, w których capoeirista uczył się zawsze lądować na nogach. Wszystkie te nowości przysporzyły mu wielu zwolenników, lecz nie wszyscy ówcześni mistrzowie aprobowali rewolucyjne zmiany. Lekceważąc fale krytyki styl Mestre Bimba rozwijał się i osiągnął ogromną popularność czyniąc z jego twórcy największą osobowość capoeira XX wieku.
Urodził się 23 listopada 1899 roku w Salwadorze. Swój pseudonim zawdzięcza zakładowi między jego matką, a kobietą odbierającą poród. Matka obstawiała, że urodzi się chłopiec. Położna, że dziewczynka. Zaraz po urodzeniu dziecka matka rzekła do położnej:
"Widzisz? Bimba." Bimba jest popularnym określeniem na męski organ płciowy u noworodków w Bahia. Był synem Marii Martinha do Bomfim i Luiz'a Candidio Machado, który praktykował Batuque, mieszankę technik capoeira, samby i innych tańców afrobrazylijskich mający korzenie bezpośrednio w Afryce. Znajomość tej dziedziny miała znaczący wpływ na kreowanie się stylu capoeira regional. Naukę capoeira rozpoczął w wieku lat dwunastu. Jego pierwszym mistrzem był Bentinho, kapitan łodzi w Przedsiębiorstwie Żeglugi Przybrzeżnej w zatoce Wszystkich Świętych. Tak poza tym nie ma zbyt dużo informacji na temat dzieciństwa Mestre Bimba. Jednak wszystko wskazuje na to, że nie różniło się zbytnio od typowego życia dzieci na ulicach Salwadoru, przez większość dnia pozostawionych bez opieki rodziców, rozrabiających, bawiących się, zajmując się drobnymi kradzieżami oraz robiąc tysiące innych przedziwnych rzeczy. Utrzymywał kontakty z osobami praktykującymi dziedziny jak: Batuque czy Samba de Capoeira, obecne na festynach i zabawach w Salwadorze. Relacje historyczne potwierdzają istnienie na ulicach miasta ogromnej ilości dzieci dorastających tam i praktykujących capoeira. Od zawsze obecne one były w rejestrach sądowych Salvadoru a ich stosunki z policją można określić jako bardzo napięte.
Pierwszą szkołę nauczającą jego Luta Regional Baiana otworzył w 1932 roku. Capoeira nauczana przez Mestre Bimba miała dwa oblicza. Pierwsze było metodą prawdziwej walki gdzie wszystko się mogło zdarzyć. Drugie było jej sportową wersją, praktykowaną dla osiągnięcia rozwoju fizycznego i wewnnętrznej samodyscypliny. Mestre Bimba jednak zawsze stawiał na czele aspekt walki w jego capoeira. Ciosy i kopnięcia zawsze miały być wyprowadzane wprost na przeciwnika z pełna siłą. Często zwykł mawiać do swych uczniów: "Gdy uderzasz martelo, kop by złamać stopę. Gdy robisz galopante, uderzaj tak by złamac rękę. Gdy rzucasz kimś głową o podłogę, rób to tak by zrobić dużą dziurę w cemencie".
Starał się by ten styl był jak najbardziej skuteczny. Często miał okazje tego dowodzić. Wyzywał wielu innych znanych capoeiristas na pojedynki, a liczne zwycięstwa rozsławiły jego imię na całą Bahia, a potem na resztę Brazylii.

Pewnego dnia Mestre przyjął w swojej szkole rządowego kurirera z wezwaniem. Powód wizyty bardzo go zaskoczył. Było to zaproszenie od generała Juracy'ego Magalaes'a, by przedstawił capoeira kilku ważnym gościom. Był więc też pierwszą osobą pokazującą capoeira oficjalnie jako przejaw kultury Brazylijczyków. Od tego momentu, aż do dnia swojej śmierci Mestre ze swymi alunos zrobił imponującą liczbę pokazów. Nagrał dwie płyty. Był tematem wielu artykułów zarówno w Brazylii jak i poza jej granicami, a po jego śmierci poświęcono mu wiele książek i publikacji naukowych.
Jednak mimo wielu zapewnień ze strony władz był zawiedziony brakiem uznania capoeira jako prawdziwej sztuki. Był już stary i zmeczony wysłuchiwaniemciągłych obietnic, z których żadna nie została spełniona. Dlatgo po ponad pięćdziesięciu latach nauczania w Salvadorze, mimo protestów ze strony swych uczniów przeniósł się do stolicy stanu Goias Goiâny z myślą, że tam uda mu się uzyskac możliwość lepszego życia i zdobycia prestiżu, którego nie aprobowały autorytety Bahia. Tam jednak również marzenia Mestre Bimba nie zdołały się spełnić. Umarł niespełna cztery lata później z dala od salvadoru, Bahia i swych najwierniejszych alunos. W hołdzie dla zmarłego mistrza szkoły w całym kraju zamknęły swe drzwi na siedem dni opłakując jego śmierć.
Kilka lat później jego najbardziej oddani uczniowie sprowadzili jego szczątki z powrotem do Bahia. Był to akt przeciwny z ostatnim życzeniem Mestre, by być pochowanym w Goiânia: "Nie wrócę tam gdzie nie byłem uznany przez władze publiczne. skoro nie uzyskałem nic w Goiânie, przynajmniej będę miał miejsce na jej cmentarzu."
Dzieło Mestre Bimby rozpowszechniło się dziś po całej Brazylii, głównie przez jego alunos, którzy z czasem stali się też mistrzami, zakładając własne szkoły w kraju i za granicą, w których kontynuowali nauki i pielęgnowali pamięć o swym mistrzu. Wielu innych próbowało wprowadzić swoje innowacje w świat capoeira, jednak nigdy nie przewyższyli Mestre Bimba wiedzą ani osobowością, więc nowości te znikały równie szybko jak się pojawiły. Na scenie pozostały dwa główne style capoeira: Regional reprezentowany przez Mestre Bimba i tradycyjna Angola, której czołową postacią w XX wieku niewątpliwie był Mestre Pastinha.


Bibliografia:
- Antonio Liberdac,"Bimba, Pastinha e Besouro de Mangangá", Fundação Uniwe-
rsidade do Tocantins.
- Bira Almeida, "Capoeira, a Brasilian art form." North Atlantic Books